Velmi často se důvěra považuje za něco samozřejmého. Jakési sociální lepidlo, něco, co je dobré mít, když se daří, není potřeba se zabývat důvěrou. Důvěra se považuje za měkkou dovednost a není potřeba workshopů a tréninků.
Důvěra je nedílnou součástí rostoucích zisků, nezastavitelného růstu, štěstí, radosti a míru na pracovišti. Důvěra je základ spokojených a vracejících se klientů.
Důvěra není nějaký luxus, který kdybyste měli, tak by to bylo skvělé. Zaměstnanci v prostředí s vysokou mírou důvěry jsou mnohem více angažovaní, produktivní, sdílí nápady a spolupracují.
Bez důvěry zpomalujete
Prodávání je o emocích. Je jedno jak moc si myslíte, že vaše společnost je důvěryhodná, pokud vás za důvěryhodnou společnost nepovažují potenciální zákazníci, tak nic neprodáte. Když nemáte důvěru, kdo by s vámi chtěl obchodovat? Když vám nevěří, že splníte své závazky, kdo by s vámi uzavíral transakce? Když nemáte důvěru svých kolegů, kdo by s vámi chtěl spolupracovat?
Představte si to v praxi. Když víte, že váš kolega nikdy nic nedodělá včas, tak si pravděpodobně do kalendáře dáte několik oznámení, abyste se ho zeptali, jak na tom je a co by potřeboval, aby to stihl dodat v době, kdy to má být dodáno.
To je šílené! Díky nedůvěře nejste efektivní.
Teď se podívejte na síť konverzací, které má tato osoba ve vaší společnosti, kdy si dalších 20 lidí musí dávat upomínky. Nebo ještě hůř, kdy slepě důvěřují, že to teď bude jiné a opět zjistí, že to nebylo včas. Víte co příště udělají? Budou si dávat 2x až 3x delší dobu na realizaci. Teď si představte, že máte ve firmě 5 až 10 podobně nedůvěryhodných lidí.
Cože?
Asi teď se mnou budete souhlasit, když řeknu, že by vaše společnost mohla 2x až 3x rychleji růst a 2x až 3x dosahovat větších zisků.
Návratnost investice do rozvoje, obnovy a udržení důvěry
Když pomáháme ve společnostech proměnit kulturu důvěry, tak se zaměřujeme na odpovědnost a důvěru. Po šesti měsících koučování, vždy děláme analýzu návratnosti investice do našeho transformačně koučovacího programu a téměř vždy se dostaneme na 10x větší číslo, než bylo investováno.
Jen si vezměte samotný čas, který se ušetří, když lidé začnou být radikálně odpovědní, v integritě a budou mezi sebou mít vysokou míru důvěry.
Nebo si spočítejte, kolik stojí neefektivní schůzky a porady, na kterých lidé projevují své ochranné strategie a taktiky, o kterých jsme psali v článku: Jak změřit úroveň důvěry
Jak vypadá vaše chování, když je přítomná nedůvěra?
O čem přemýšlíte, když nemáte vůči někomu jinému důvěru? Pravděpodobně si budete říkat: Co se může pokazit? (Myšlení na nejhorší.)
Jaké uděláte rozhodnutí, když máte obavu, že se na jednoho člověka nebo na celý tým nemůžete spolehnout? Pravděpodobně se stáhnete a budete hledat jinou alternativu nebo se dané činnosti úplně vyhnete a počkáte, jak to dopadne.
Pokud jako obchodník nemáte důvěru k přípravářům zakázek a některým týmům ve výrobě, tak pravděpodobně s klientem povedete takové konverzace, ve kterých mu nabídnete a slíbíte jan takové věci, který vy osobně dokážete ovlivnit.
Začínáte rozumět tomu, proč vysoce výkonné organizace mají vysokou úroveň kultury důvěry?
Lidé ochotněji sdílí budoucnost s těmi, kterým důvěřují.
Pokud lidé mezi sebou nemají konverzace vycházející z vytvořené budoucnosti, tak se zaměřují na chyby z minulosti.