Dobrý tým, který je úspěšný se bez důvěry neobejde. Důvěra je zásadní a zároveň často těžko uchopitelnou vlastností vysoce produktivních zaměstnanců.
Důvěryhodnost není neměnný nebo trvalý stav chování. Důvěryhodnost není osobní charakteristikou jedince. Nelze říct, že existují lidé, kteří jsou od přírody důvěryhodní. Důvěra totiž není něco, co je. Důvěra vychází z našeho jednání. Důvěra je spíše to, co děláme.
Důvěra je intimní záležitost a vychází zevnitř ven.
Není důležité, jak se považujete za důvěryhodné, ale jak vás ostatní lidé považují za důvěryhodné.
Co však rozhoduje o vaší důvěryhodnosti?
Být člověkem, znamená hodnotit. Náš mozek je tak nastavený. Neustále vše hodnotíme a porovnáváme s tím, co víme, že víme nebo si myslíme, že víme. Díky tomu, lidé neustále hodnotí vaši důvěryhodnost skrze 5 prvků důvěryhodnosti:
-
Osobní integrita
-
Odpovědnost
-
Kompetentnost
-
Zájem
-
Pravda
Při každé interakci s druhým člověkem si klade otázky:
-
Integrita: Je na tuto osobu spolehnutí? Umí si nést následky za nedodržení svého slova? Udělá vše, co se očekává?
-
Odpovědnost: Umí se omluvit a obnovit integritu vztahu? Vymlouvá se a projevuje se jako člověk s mentalitu oběti? Dotahuje věci do konce? Ctí své slovo v době, kdy má být dodrženo?
-
Kompetentnost: Má dostatečné dovednosti? Má požadované znalosti a schopnosti? Jakých výsledků dosáhla? Obhajuje nebo odůvodňuje svá hodnocení?
-
Zájem: Zajímá se o to, na čem mi skutečně záleží a co je pro mě důležité? Chce, abych vyhrál? Mám pocit, že si vymýšlí? Záleží ji na mých závazcích? Mám dostatek informací, abych mohl vidět, že předmět mého zájmu je v bezpečí?
-
Pravda: Je tato osoba čestná? Působí na mě její projev jako pravda nebo nepravda? Myslí si to, co říká? Pokud des řekne A, nebude to zítra znamenat B?
Domněnky o nepoctivosti, neupřímnosti, nekompetentnosti, nezájmu a nespolehlivosti mohou nechtěně proniknout do pracovních vztahů a začne vznikat cyklus nedůvěry. Pokud tyto domněnky začnou převládat, nedůvěr se stane základním kontextem pro společná jednání a chování v týmu. V této firemní kultuře důvěry se nedá rychle růst a firma nemůže dosahovat očekávaných výsledků a úspěchu.
Přečtěte si článek: Co by měl každý(á) HR vědět o kultuře důvěry
Jak rozvíjet důvěru
Důvěra musí jít zevnitř ven. Začněte u sebe. Proveďte sami nebo se svým koučem sebereflexi vašeho způsobu bytí a jednání. Podívejte se na to, jak se zobrazujte ostatním lidem. Vnímají vás jako kompetentního, spolehlivého, poctivého, odpovědného člověka, který mluví pravdu a má skutečný zájem o blahobyt ostatních?
Vypište si všechny oblasti, ve kterých nejste důvěryhodní. Komu něco dlužíte nebo jste pozadu s plněním termínu? Ve kterých situacích lžete nebo si vymýšlíte? Kdy vás nezajímá zájem ostatních? Ve kterých oblastech předstíráte kompetentnost? Kdy jste nectili své slovo v době, kdy mělo být dodrženo? Kdy jste se neomluvili?
Tento seznam nikdo nebude číst. Napište tam vše, co vás napadá a co se bojíte komukoliv říct.
Následně si udělejte seznam akčních kroků pro obnovu integrity vztahu, omluvě, žádosti o odpuštění, absolvování kurzu, vedení rozhovorů o zájmech ostatních a vyčištění nepořádku, který jste svým chováním způsobili.
Největší zabiják důvěry
Největším zabijákem důvěry je negativně subjektivní hodnocení. Pokud se vám někdo zobrazuje jako nedůvěryhodný člověk, tak své hodnocení proměňte v požadavek.
Za každou frustrací nebo stížností se skrývá nenaplněné očekávání. Místo vyjadřování stížností můžete poskytnout zpětnou vazbu a vyslovit požadavek.
Buďte odvážní a zranitelní. Důvěra se buduje v konverzaci o nedůvěře. Začněte ve vašem týmu s důvěrou vést konverzace o nedůvěře. Naučte se pravidelně hodnotit úroveň důvěry.
Můžete začít tím, že absolvujete online kurz: Důvěra ve vztazích nebo si stáhnete pracovní sešit: 5 prvků důvěryhodnosti.